Mikäli löytyy ehdotuksia, kysymyksiä, sanottavaa tai jotain muuten vain kommentteihin kuuluvaa, älkää pelätkö vaan kommentoikaa rohkeasti, kommentteihin pyritään aina vastaamaan ja kommentointi on avointa myös ilman mikäännäköisiä tunnuksia. Kommentteja siis!

sunnuntai 22. toukokuuta 2011

Peliarvostelu: Section 8 (PC, JK24)

"Halo ja Crysis tekivät vauvan josta tulikin monipelattava"


Section 8 on TimeGaten tekemä ja South Peak Gamesin julkaisema räiskintäpeli, joka on saatavilla pc:lle, Xbox 360:lle ja PS3:lle. Tein tämän arvostelun pc version perusteella. Section 8:ssa on tarkoitus räiskiä erilaisilla planeetoilla vallaten tukikohtia ja tappaen vastustajia. Section 8 ei oikeastaan painota yksinpeliin, sillä yksinpeli toimii itseasiassa vain ns. tutoriaalina moninpeliä varten. Tämän huomaa siitä että kampanjassa ei sen kummempaa juonta ole, pelaaja ohjaa Alex Corde nimistä sotilasta, joka kuuluu armeijan 8. prikaattiin. 8. prikaatti on etulinjatoimintaan luotu ryhmä, joten he saavat kaikki ns. "paskahommat" niskoilleen maailmaa pelastettaessa.

Pelattavuus ja kontrollit pelissä ovat kohdillaan, enkä itse ainakaan keksi mitään suurimpia valituksen aiheita tästä osa-alueesta. Pelaajan ohjaamalla sotilaalla on futuristinen puku, johon kuuluu muutamia hauskoja ominaisuuksia. Pelaajan juostua hetken aikaa vauhti kiihtyy yhtäkkiä suuresti ja sitten mennäänkin kovaa. Tämä ominaisuus on erittäin tervetullut, sillä pelin kentät ovat suhteellisen suuria ja välimatkat vallattavien tukikohtien välillä ovat niin suuria, että normaalisti juoksemalla peli kestäisi todella paljon kauemmin. Puvussa on myös suojakenttä, joka katoaa pelaajan otettua tarpeeksi tulitusta vastaan. Suojankentän kadottua alkaa sitten menettämään oikeasti helttiä ja ilman suojaa hortoilu koituu nopeasti ja useasti kohtalokkaaksi. Pukuun kuuluu myös rakettireppu (jetpack), mutta tässä on niin vähän virtaa, että sen avulla ei kauaa leijailla. Rakettireppu tuntuu jokseenkin turhalta, sillä se vain häiritsee monissa paikoissa, kuten kesken taistelun, jos sattuu hyppynäppäin painumaan liian kovaa pohjaan. Muuten peli on tavallista perusräiskintää, myös vihollisilla on rakettireput ja suojakentät asusteissa, joten tässä asiassa on pelaaja vastustajien kanssa aikalailla tasoissa. Pelin kampanja on sarja objektiivitehtäviä niillä kartoilla joilla myös pelin suurin myyntivaltti, eli moninpeli tapahtuu. Kampanja on lyhyt ja kuten sanottua, mitään suurempaa juonta ei ole, lopussa tapetaan eräs "hyvikset" pettänyt soturi. Objektiivit ovat sitä perushuttua: vallataan ensin joku tukikohta ja sitten puolustetaan sitä muutama minuutti vihollisilta. Välillä päästään sabotoimaan vihollisten varastoja tai generaattoreita, mutta näitä kohtia pelissä on vähän. Kampanjassa on pelattavuuden kannalta yksi todella hyvä puoli. Pelaaja ohjaa Alex Cordea, joka on tämän "ykkösiskujoukon" kapteeni. Joukkueeseen kuuluu pelaajan hahmon lisäksi kolme samanlaista sotilasta, joista jokainen on yhtä aseluokkaa. Aina on yksi jolla on tarkkuuskivääri, yksi jolla on "insinöörin" setti, eli haulikko ja tavallinen pelin perusase, ja kolmannella on sitten raskaammat aseet, tai tehtävästä riippuen hiiviskelyyn soveltuva aseistus. Näiden tiimiläisten kanssa on ehdottomasti tehtävä yhteistyötä, sillä jos yksin lähtee hortoilemaan, ei pelistä tule mitään, sillä vihollisia on lähes aina enemmän kuin yksi. Pelin hahmotyypitkin on selvästi tehty moninpeliä ajatellen, sillä niitä voi muokata vapaasti mielensä mukaan. Aseiden lisäksi saa valita apuvälineet mukaan. Vaihtoehtoina on korjaustyökalu, kranaatit tai pieni pommitus taivaalta valittuun kohteeseen. Näistä on mainittava erikseen korjaustyökalu, jolla voi esineiden ja koneiden lisäksi korjata omaa hahmoaan, kyse kun on konemaisesta tulevaisuuden köriläästä. Viimeisenä mainittavana asiana pelistä löytyy mahdollisuus ostaa pelin aikana pelikentälle erilaisia auttavia asioita, kuten tykkejä ja kojeita jotka palauttavat helttiä ja antavat ammuksia. Nämä ovat hyvä keksintö ja toimivat moninpelissä hyvin, mutta yksinpelissä rahaa saa käyttöönsä satunnaisina hetkinä ja hyvin harvoin, joka tekee tästä yksinpelissä lähinnä turhan ärsykkeen.

Graafisesti peli on 2009 vuoden tasoon verraten todella hyvä, varmasti todellisella tehokoneella peli olisi näyttänyt vieläkin paremmalta. Itse en aivan täysiä grafiikkatasoja käyttänyt, koska en halunnut riskeerata että peli olisi alkanut tökkimään. Peli ei varmastikkaan hyvästä grafiikasta huolimatta ota ihan kaikkea irti Unreal 3 pelimoottorista, sillä vaikka pelin ympäristöt ovat kauniita ja suht virheettömiä, ovat ne yksinkertaisia ja kauhean monia värejä ei ole käytetty rakennuksissa. Tämä kertoo osaltaan varmaankin myös pelintekijöiden viisaudesta, sillä pelin pelattavuus saattaisi kärsiä jos grafiikan pikkujuttuihin olisi panostettu liikaa. Vihollisia on muutamia erilaisia ja eri vihollisluokat erottaa toisistaan helposti.

Äänien puolesta peli on myöskin käytännössä virheetöntä ja hyvää. Ääninäyttely on hoidettu mukiinmenevän varmasti ja pelin aikana kuultavat toistuvat lausahdukset kuten "enemy down", on hoidettu niin että niitä ainakin sen ajan jaksoi ihan hyvin kuunnella. Ääniefektit ovat myös todella hyvää tasoa eikä niistä löydä valitettavaa.


Pelin panostetuin osa-alue, eli moninpeli on ehdottomasti hatunnoston arvoinen suoritus, sillä tällaisella kenttäsuunnittelulla eivät campperit turhaan yllätä ja taisteluissa on mukavaa momenttia. Ainoa huono asia monipelissä on se, ettei pelimoodeja ole kovinkaan montaa. Itseasiassa niitä on vain yksi, mutta oikeastaan se ei haittaa, sillä pelattavuus on niin monipuolista, että harva taistelu loppukädessä tuntuu toisen kanssa samalta. Moninpeli saa myös ehdottomat plussat siitä, että se on onnistunut vakiinnuttamaan COD:ien ja Battlefieldien valtakautena mukavan laajan pelaajakannan.

Plussat:
-Pelattavuus
-Audiovisuaalinen anti
-Moninpeli

Miinukset:

-Kampanjan lyhyys ja viimeistelemättömyys
-Ei erotu mitenkään erityisesti futuristiräiskintöjen massasta
-Ajoneuvojen ohjaus

Pisteitä peli saa minulta 83/100, sillä peli tekee lähes kaiken minkä tekee hyvin, muttei tuo oikeastaan mitään uutta markkinoille. Pelissä on paljon yhtäläisyyksiä haloon ja crysikseen, sekä muihin futuristisiin räiskintöihin, joka latistaa hieman kokemusta. Suosittelen silti ehdottomasti pelin hankintaa jos sattuu löytämään pelin alle 25:den euron, sillä kun vain jaksaa keplotella itsensä byrokraattisen Microsoftin "games for windows live" tunnuksen tekemisen läpi, saa todella hyvän moninpelikokemuksen käsiinsä.

JK24 kiittää sinua lukija ja toivottaa aurinkoiset kevään jatkot! P.S Meitä kirjoittajiahan on täällä blogissa jo kolme!




Ei kommentteja: