Mikäli löytyy ehdotuksia, kysymyksiä, sanottavaa tai jotain muuten vain kommentteihin kuuluvaa, älkää pelätkö vaan kommentoikaa rohkeasti, kommentteihin pyritään aina vastaamaan ja kommentointi on avointa myös ilman mikäännäköisiä tunnuksia. Kommentteja siis!

lauantai 21. toukokuuta 2011

Peliarvostelu: Frontlines: Fuel of war (Xbox 360, FatHazard)



Öljy on lopussa, mutta loppuuko sota?


Fuel of war on pelistudio Kaos studios:in ensimmäinen yritys päästä sotapelien markkinoille. Se näkyy pelistä. Peli ei ole suoranaisesti huono vaan todella keskinkertainen. Peli käyttää Unreal engine 3:sta, joka kyllä näkyy pelistä, mutta joka osa-alue on silti huonompi kuin monissa muissa Unreal engine 3:sen peleissä. Loistavana esimerkkinä tästä toimii mielestäni Mass effect, Gears of war 1 ja 2 sekä Borderlands. Pelin julkaisisa on THQ, joka tunnetaan monista loistavista peleistä ja pelisarjoista, kuten Destroy all humans! - pelisarja ja Red faction - pelisarja. En pidä pelin julkaisua virheenä, mutta en usko THQ:n osan olleen kovinkaan suuri pelin tuottoja jaettaessa.
Heti alkukättelyssä mainittakoon se, että peli ei ole hirmuisen pitkä. Normal-tasolla sain sen pelattua läpi noin neljässä tunnissa ja pelissä oli vielä mukana muutama kohtaus joissa kuolin useammin kuin kerran, joten pelistä on turha hakea pitkää pelikokemusta. Toinen asia josta tulee ilmoittaa on se, että pelin juoneen ei ole panostettu. Ei sitten ollenkaan. Juoni on niin tavallista sontaa, että siltä on turha mitään odottaa. Lyhyesti selitettynä se seuraa kahden ystävyksen, jotka ovat sotilas ja lehdistön kuvaaja, tarinaa sodan melskeessä, mutta siinä ei tapahdu mitään. He vain kulkevat paikasta toiseen, tappavat kaikki, valtaavat jonkun tietyn aseman ja jatkavat seuraavaan paikkaan. Onhan tarinalla tietenkin kiinnostava aloitus ja merkityksellinen loppu, joka kulkee siihen tavanomaiseen "Kun öljy loppuu maailmasta niin pitää opetella jakamaan." suuntaan, johon on päädytty jo niin monessa pelissä ja niin monella eri konsolilla. Ehkä muiden pelien loppuja on muotoiltu hieman erilaisiksi, esimerkiksi siten ettei kyse olisikaan öljystä, mutta aina niissä on sama idea.
Grafiikka pelissä on ihan kohtalaista, mutta tämäkään ei auta pelin keskivertoakin keskiverronmassa keskiverto toiminnassa. Välivideot ovat kyllä hienon näköisiä, mutta pelissä on kohtia joissa grafiikka kusee pahasti. Kuten räjähdykset, ne eivät ole lähelläkään aidonnäköisiä, jos verrataan vaikka Call of duty: Black opsin eeppisten toimintakohtauksinen hienoihin jysähdyksiin ja räjähtäviin tynnyreihin. Lipsyncaus on pelissä tosin hyvän puoleista. En ainakaan kertaakaan huomannut, että hahmojen suut olisivat liikkuneet eri tahtiin, joten siitä plussaa pelille ja sen tekijöille.
Äänimaailmakin on ihan kohtalaista, mutta täältä osuudesta ei löydä mitään erityistä, mutta ei sieltä löydä mitään huonoakaan. Ääninäyttely on tasapaksua. Dialogi on hieman kornia, mutta kyllä sieltäkin joitain hyviä kohtia löytyy. Räjähdykset on sentään saatu kuulostamaan ihan suhteellisen aidoilta.
Vaikka pelin ulkoasu on suurimmilta osalta risuja eikä ruusuja, niin pelin sisäpuoli on täynnä näitä molempia. Pelissä on monia pieniä hyviä puolia ja huonoja, joista aion nyt mainita osan. Ensinnäkin pelissä on droneja. Ne ovat pienikokoisia helikoptereita ja tankkeja joilla pystyy tuhoamaan niin suurempia aluksia, kuin tavallisia vastustajiakin. Dronejen ohjaus ja käyttö ovat yksi hauskimmista asioista mitä olen kokenut viimeisimmissä peleissä joita olen pelannut. Toinen mainittava asia joka tulee mieleeni on se, että kun olet autossa tai tankissa, joka tuhoutuu, pomppaat automaattisesti siitä pois, kuolemisen sijaan. En tiedä onko tämä hyvä vai huono puoli. Jos haet mahdollisimman realistista pelikokemusta tämä ominaisuus ei ainakaan sitä lisää, mutta vastineeksi jos tekee mieli vain pelata ilman turhia kuolemisia tämä ominaisuus on ihan hyödyllinen. Vielä on yksi isompi asia joka parantaa pelikokemusta huimasti. Ensimmäistä kertaa aikoihin on tapahtunut se ihme, että jossain pelissä voi ladata aseen samalla kun juoksee nopeaa juoksua. Tähän ei ole pystytty Medal of honor:issa eikä Call of Duty:ssa. Tämä on mielestäni, vaikkakin niin pieni, mutta aivan mahtava asia. Se toi paljon lisää nautittavuutta. Ei tarvinnut huolia nopeasta karkaamisesta ja lippaan vaihdosta, koska sen pystyi tekemään samaan aikaan. Toivon, että muutkin peliyhtiöt ottavat tästä mallia, sillä uskon siihen, että se on oikeassakin elämässä mahdollista. Lisämainintana peli saa lisäpisteitä siitä, että se on onnistunut pitämään vakituisen nettipelaaja kannan Call of Dutyjen ja Halojen aikana. Nettipeli pelissä onkin sen vahva osuus, joka antaa sille ihan mukavasti lisää pitkäikäisyyttä. Nettipelin tarkoitus on sama kuin yksinpelin. Vallata paikkoja ja tuhota vastustajan joukot.
Drone toiminnassa


Pelin monista hyvistä ja huonoista puolista en voi muuta johtopäätöstä vetää kuin, että peli on keskiverto. Peli on todellakin keskivertomättöjen kuningas. Se on oikeastaan niin keskiverto, että se erottuu joukosta. Muut pelit yrittävät pysyä erilaisina ja sen takia ovatkin niin samanlaisia, mutta tämä peli veti suoraan lammaspuvun ylle ja sanoi "Seuraan samaa kaavaa kuin muutkin ja toivon tienaavani jotain."

Plussat:
Paljon hyviä pieniä puolia
Nettipelaajia
Lipsync

Miinukset:
Myös paljon huonoja pieniä puolia
Juoni
Liian tavallinen. Ei mitään erikoista
Ajoneuvojen ohjaus

Päätökseksi annan pelille 64/100 pistettä ja jos haluat vielä pelin ostaa niin en suosittele, jos se maksaa yli 15 euroa.
Kiitän ja toivon, että saitte jotain irti tästä arvostelusta.