Mikäli löytyy ehdotuksia, kysymyksiä, sanottavaa tai jotain muuten vain kommentteihin kuuluvaa, älkää pelätkö vaan kommentoikaa rohkeasti, kommentteihin pyritään aina vastaamaan ja kommentointi on avointa myös ilman mikäännäköisiä tunnuksia. Kommentteja siis!

keskiviikko 2. lokakuuta 2013

Oculus Rift testissä

Tulipahan sitäkin testattua. Testissä ei päässyt pelaamaan, vaan kyseessä on Oculukselle suunniteltu ominaisuuksien näyttämiseen tarkoitettu vuoristoradan muodossa oleva demo. Ominaisuudet näkyvät siinäkin kyllä, joten en pelien ja pelaamisen puutteesta valita. Lisäksi paikalla oli jonoa, joten aikataulut olisivat menneet viimeistään tässä vaiheessa perälleen.

Kyseessä on kuitenkin vasta Development Kit, joten tästä ei kannata lopullisia johtopäätöksiä lasien hyvyydestä/huonoudesta vetää.

Suhtaudun Oculus Riftiin kuitenkin kriittisesti, johtuen ehkä hieman suuremmista odotuksista jo tätä aikaista versiota kohtaan. Kokeilkaa ennen ostoa, jos siihen tarjoutuu mahdollisuus.

Oculuksen toiminta perustuu kahteen päällekkäiseen kuvaan, jotka siten luovat 3D-efektin. Itse 3D tuli esiin loistavasti, syvyyden erotti paljon normaalia helpommin. Mikään muu ei sitten erottunutkaan. Kuva oli vielä pikselimössöä (lainatakseni kaveriani: "Enemmän pikseleitä kuin mun Minecraftissa"), mutta lopulliseen versioon ollaan HD:ta lupailtu.  Pikselien lisäksi kuva oli todella sumea, kuin likaa olisi linssissä. Totuus tästä ei kuitenkaan koskaan selvinnyt, mistä se johtui. Se saattoi hyvinkin olla jonkun yli-innokkaan testaajan rasvaiset sormet ikuistettuna Oculus Riftin linssiin.

Tunne peliin kuuluvuudesta kasvoi. Se ei tietenkään ollut täydellinen tai lähelläkään sitä, mutta tunteet olivat lievemmän oloisia. Pystyin esimerkiksi tuntemaan vatsassani pientä kihelmöintiä, kun vuoristoradan vaunua lähestyy jyrkkä mäki alas. Pään kääntäminenkin tuntui toimivan virtuaalipuolellakin todella luonnollisen oloisesti, siinä ei ollut mitään ongelmaa. Lasit myös istuivat päähän niinkin hyvin, että pelaaminen onnistuu taukoilematta pitkäänkin, mikäli silmät tottuvat laseihin. Lasit eivät myöskään putoa päästä helposti.

All in all, lasit olivat ihan hieno kokemus, ja tähän mennessä ainoa (ja samalla tärkein puoli koko laseissa) on grafiikat peleissä. Jos ja kun vedän lasit päähäni, odotan lasien tuovan tunnelmaa enemmän kuin mikään peleihin on tuonut koskaan aiemmin (omalla kohdallani koskee eniten kauhupelejä). Grafiikka tosin on vain tunnelmaa laimentava tekijä, mutta ehkä yksi suurimmista osa-alueista sitä luodessa. Mikäli he lupauksensa pitävät, ovat lasit lähes täydelliset. Sitten kaikki riippuu peleistä, joita se tulee tukemaan.

Ei kommentteja: