Varmasti monet pelaajat ympäri maailma tekivät löytöjä parin viikon takaisista Steamin kesäaleista. Omaan pelivarastooni pääsi Colossai -peliyhtiön tekemä ja Simbin viime kesänä julkaisema strategiatekele Storm: Frontline nation. Suhtauduin peliin lievällä varauksella sillä strategiapelien sijaan Simbin on tunnettu ajopelispesialistina. Lisäksi normaalisti 10 euroa maksavalta peliltä ei yleensä kannata odottaa kummoisia. Nyt peli oli vain viiden euron rahareikä ja sain houkuteltua pari kaveriakin ostamaan pelin, joten päätin tämän hankinnan tehdä.
Storm on vuoropohjainen strategiapeli, joka sijoittuu nykypäivän Eurooppaan ja Pohjois-Afrikkaan. Tarinapohjaisessa kampanjassa on valittavissa Saksa, Ranska, Iso-Britannia, Venäjä ja Yhdysvallat. Vapaassa kampanjassa kotimaakseen voi valita 45 valtiosta omansa. Mausteeksi peliin on lisätty ”Allied Nations”, joka vastaa YK:ta, sillä se lähettää rauhanturvajoukkoja vaikeuttaen valtioiden tuhoutumista. Ainoa ero kampanjoiden välillä on se, että tarinapohjaisessa kampanjassa pelaajalle annetaan tehtäviä, joita tekemättä peli ei etene. Usein tehtävät ovat sarjaa ”varasta ydinaseteknologia Venäjältä” tai ”valloita paikat X ja Y saman vuoron aikana”. Moninpelissä kaverisi ottaa yhden kansan haltuunsa ja sinä toisen, eli muuten sama kuin yksinpelissä. Kuten Total War, myös Storm jaetaan kahteen eri pelitilaan: Kampanjakarttaan ja itse taistelu tantereeseen. Kampanjakartta sisältää mm. lisäjoukkojen tilaamisen, teknologian kehittämisen, diplomatian ja resurssien hallinnoinnin. Vaikka peli muistuttaakin Total Waria, löytyy merkittäviä ja vähän vähemmän merkittäviä eroja. Aloitetaan vaikka kaupungeista. Total Wareissa kaikki maajoukot ja rakennukset täytyi ”valmistaa” kaupungeissa ja sieltä saatiin kaikki raha valtion kassaan. Stormissa kaupunkien merkitys on vähentynyt sillä joukot vain tilataan ja sijoitetaan. Tosin maajoukkoja ei voi sijoittaa muualle kuin kaupunkeihin tai armeija tukikohtiin joita voi rakentaa maa-alueille. Maajoukkojen lisäksi käytettävissä on lentojoukkoja, laivastoa ja joukkotuhoaseita. Joukkotuhoaseiden käyttö ja joukkojen lisävarustelu edellyttää teknologian kehittämistä. Toinen suuri ero on, että vain harvalla alueella on kaupunki. Kaksi tärkeintä pelin resurssia ovat sähkö ja tietysti raha. Rahaa saa jokaisesta hallitsemastaan kaupungista ja alueesta riippuen niiden koosta ja asukkaiden uskollisuudesta. Alueet ja kaupungit syövät sähköä ja sähkö saa vain ja ainoastaan ydinvoimaloista, joiden rakentaminen on kallista. Peliin on myös lisätty ”huoltoalueita” joita saa rakentamalla lentokenttiä tai armeija tukikohtia. Kun joukot kohtaavat vihollisen, on aika sukeltaa taistelutantereelle. Toisin kuin Total Warissa, Stormissa taistelut eivät tapahdu reaaliajassa, vaan joukot liikkuvat vuoropohjaisesti. Puolustava osapuoli pitää hallussaan pistettä, jonka menettäessään häviää. Torjuntavoitto saavutetaan tuhoamalla hyökkääjän joukot tai pelaamalla aikaa, jolloin hyökkääjän vuorot loppuvat.
"Suur-Suomea on turha lähteä rakentamaan vaikeimmilla tasoilla" |
Ruusut:
+ Taktikointi pakollista
+ Monipuolinen
+ Moninpeli
+ Pienet yksityiskohdat kuten Allied Nations
+ Hinta
Risut:
- Kampanjakartalla liikkuminen
- Pelialueena voisi olla koko maailma.
Pisteitä annan 90/100. Ohittaa Total Warin taktikoinnissa, eikä jää jälkeen vaikka reaaliaika taistelut puuttuuvat. Peli on hauskaa yksin, vielä hauskempaa kavereiden kanssa. Strategiaa parhaimmillaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti