Mikäli löytyy ehdotuksia, kysymyksiä, sanottavaa tai jotain muuten vain kommentteihin kuuluvaa, älkää pelätkö vaan kommentoikaa rohkeasti, kommentteihin pyritään aina vastaamaan ja kommentointi on avointa myös ilman mikäännäköisiä tunnuksia. Kommentteja siis!

maanantai 7. toukokuuta 2012

Pelkoa vai pelleilyä?


Vuoden 2011 syksy oli peleille loistavaa aikaa. Tuolloin ilmestyi jotain kivaa varmasti jokaiselle, paitsi jos hait hyvää kauhupeliä. Tämä saattaa johtua siitä, että olen hyvin tarkka, minkälaisia kauhupelejä sitä sitten viitsii pelailla. Kriteereiksi olen asettanut:

- Ei aseita. Mitä iloa siitä on, jos voit ampua kaikki peli pelottavat elementit pois? Ei riitä, että aseet ovat tehottomia, se tuo turvan tunnetta. Penumbra on esimerkki näiden välistä: varsinaisia aseita ei ole, mutta siitä huolimatta täytyy tappaa, mikäli haluaa koirilta päästä pakoon.

- Todenperäisyys. En tarkoita sitä, ettei mitään saa keksiä itse. Mutta jonkinnäköinen pohja todellisuudellakin on oltava. Peli ei saisi edetessään muuttua liian sekavaksi. Fantasiaa voidaan valjastaa, mutta tämä toimii parhaiten hahmoissa. Itse asiassa paremmin kuin hyvin. Tämä on melkein pakollinen hyvälle kauhupelille. Päähenkilö on silti hyvä pitää ihmisenä, sillä ihminen pelkää tuntematonta. Mikäli avaruusoliolla pääsee pelaamaan, pelaaja odottaa liiaksi yli-inhimillisiä kykyjä, jolloin pelottavuuskin katoaa.

- Ympäristön on oltava oikeanlainen. Tällä tarkoitetaan pimeää, myös hieman ahdistavaa ympäristöä. Pelkät tyhjät huoneetkin saattavat luoda ahdistusta, mutta silti kannattaa olla yksityiskohtia, sillä ne tuovat oman lisämakunsa peliin.  Vielä hauskempaa on, jos ympäristön kanssa on mahdollista kikkailla peleissä, kuten Amnesiassa saa tarrailtua kaikkiin irtoesineisiin, tai piilouduttua kaappeihin.

- Yllätyksellinen. Jos tiedät, mitä tuleman pitää, ei peli ole enää pelottava. Silti en tarkoita, että mielettömiä jumpscareja pitäisi olla joka paikassa, sillä se on vain säikähdys. Pelko on tässä tapauksessa tunnelma.

- Juoni. Kauhupelissä, kuten muissakin peleissä, on oltava hyvä juoni, sillä ilman sitä, ei kirkumisessa ole mitään järkeä. Tämä ei syö pelon tunnetta suoraan, mutta pelattavuuden kautta sitäkin enemmän. Pelaajalle on myös hyvä asettaa tehtäviä tai pari aivopähkinää.

- Ei liian montaa hahmoa. Yleensä pelihahmon on hyvä olla yksinään, mutta toivon, että olisi oikeasti pelottava peli, joka olisi kahdelle. Siitä ylöspäin mennään jo vaaralliselle alueelle.

Nykyisten kauhupelien sanoisin siis olevan heikkolaatuisia, sillä jokaisessa Frictional Games:n ulkopuolisessa nimikkeessä sanoisin olevan hieman liikaa toimintaan suuntautuneita pelejä. Tunnelmaa jää toissijaiseksi, mutta kuvitellaan sen olevan mukana koko ajan. Kauhupelien hahmoilla on nimittäin melkein poikkeuksetta todella hyvät mahdollisuudet puolustaa itseään, johtuen aseista, mitä hahmoilla jo on. Hienoksi poikkeukseksi tässä tulee kuitenkin peli Condemned: Criminal Origins, missä hahmo itse löytää aseensa käytännöllisistä esineistä, joita löytää kovin helposti, kuten vaikka lapio. Tämän pelin heikkoudeksi tosin jää se, että peli on osittain pilattu liian heikoilla vastustajilla. Kun näet sellaisen, pari napakkaa iskua riittää. Poliisisedän kaataminen viekin sitten ainakin viisi sorkkarautaa, kaksi lapiota ja yhden kylpyankan iskut.

Siinä on nyt tärkeimmät, uskon silti joidenkin pointtien jäämisen varjoon. En sano, että mielipiteeni on ainoa oikea tai, että poikkeuksia ei ole. Lähinnä hyvät kauhupelit seuraavat kuitenkin tätä kaavaa, ainakin suurelta osin. Onneksi odotus kuitenkin tullaan palkitsemaan, sillä tänä vuonna ilmestyvä Amnesia: Machine for the Pigs ainakin edellisen osan perusteella tulee olemaan loistava kauhupeli. Peli voi kuitenkin olla hyvä, vaikka se olisi kauhugenressä, muttei pelottava. Kauhupelien kannalta tilanne on kuitenkin se, että joko niitä on liian vähän tai ne ovat laaduttomia verratessa esimerkiksi toisiaan kopioiviin toimintapeleihin.

Ei kommentteja: